Fat pad syndroom

Dit vetkussentjes syndroom betekent dat de vetkussentjes onder de voet verminderen of zelfs verdwijnen.
De voet raakt zijn natuurlijke demping/ bescherming kwijt.
Het verschil met fasciitis plantaris is, dat bij fat pad syndroom het verdwijnen van natuurlijk vetweefsel is,
en bij fasciitis plantaris het een ontsteking is.

• Pijnlijk beurs gevoel onder de voet waar de voet drukt op de onderlaag.
  • Het gevoel dat je direct ‘op de botten loopt’. Dit kan op de hiel zijn, maar ook op de voorvoet.
  • Bij hielspoor is een stekende pijn meestal aan de voorkant van het hielbeen voelbaar,
    bij fat pad syndroom betreft het eerder een doffer en meer in het midden van het hielbeen pijnlijke plek.
  • Doormiddel van echo kan de diagnose gediagnostiseerd worden.

• Ouderdom
  • Langdurig lopen op sportschoenen met een zachte demping kan juist nadelig werken.
    De natuurlijke demping van de voet is dan niet meer nodig waardoor het vetweefsel echt verdwijnt en dus niet meer terugkeert.

• Voet en looppatroon analyse.
  • De behandeling bij fat pad syndroom is moeilijk aangezien het vetweefsel definitief verdwenen kan zijn.
    Zodra dit het geval is, kan een steunzool met druk verminderde effecten juist uitkomst bieden.
  • Steunzolen (Air Weight Supplement ®):
    Doel is steungeven/ corrigeren en drukverdeling van de voet verbeteren.
    Het Air Weight Supplement is een individueel opmaat vervaardigde steunzool door Schrijver Orthopedie,
    wat betekent dat het speciaal op uw voet wordt gemaakt.

• Echo
  • Orthopedisch chirurg